Alla inlägg under december 2013

Av Sophia Malmquist - 17 december 2013 19:52

Efter att ha slitet några veckor i somras för att få ihop en ansökan om ett stipendium så vi skulle kunna skriva vårt examensarbete i Brasilien så blev vi äntligen beviljade i oktober :). Så om tre veckor åker jag till Brasilien, Camilla åker redan den 30 december för att möta upp Felipe och leta lägenhet till oss. Vårt examensarbete kommer handla om ledarskap, vi vill undersöka hur ledarskap ser ut ur ett ledarperspektiv och ett medarbetarperspektiv men även försöka definiera var ledarskap faktiskt är.

Vi kommer genomföra vår undersökning i en stad som heter Campo Grande. Campo Grande är huvudstaden av delstaten Mato Grosso do Sul och har cirka 800 000 invånare. På kartan kan ni se vart i Brasilien Campo Grande ligger.





Bloggen har jag skapat så att ni där hemma kan följa vår resa :). socabrasilien som bloggen heter i brist på fantasi är so=sophia ca=camilla och sen vi är brasilien :) sen är det Camilla och jag på den otroligt fina presentationsbilden ;)!

Även om resans syfte är att skriva vårt examensarbete så ska vi försöka resa runt lite i Brasilien också under vårt 10 veckor där. Än så länge hra vi inte bokat något, utan vi får se när vi fått intervjuerna klara när och vart vi kan resan. Vi har dock några önskemål på ställen vi vill till och det är Rio de Janerio, Natal, Pipa, Fortaleza och Pantanal. För tillfället är det 30 grader varmt i Campo Grande så det ska bli otroligt skönt att tillbringa den svenska vintern i varmare breddgrader.

Men innan avresa så har det varit saker att förberedda:

* Både Camilla och jag har fått våra lägenheter uthyrda, vilket känns jätte skönt.

* Vi har lyckats få tag på VFU-platser (praktik) som vi ska börja med den 22 april (en månad efter vi kommit hem). Jag har fått på Bring och ska studera arbetsmiljöfrågor och Camilla har fått på PEAB och ska studera deras rekrytering.

* Vi har fått vaccinera oss, försäkra oss upp till öronen och fixat med en massa andra praktiska saker.


Än så länge har inte refeber kickat igång, men det är för att vi har så mycket i skolan nu innan jul och andra saker som har eller ska fixas innan resan så jag har inte riktigt hunnit känna efter än. Men känner jag mig själv rätt så kommer resfebern tillsammans med ångesten slå på efter jul. Ångesten kommer bero på många saker men mest av allt för att jag ska lämna min häst, Hotte. Ja, jag vet det är "bara" en häst men för mig är han mer än så, för mig är han min bebis som jag älskar otroligt mycket. Men jag har två underbara tjejer tillsammans med min familj som ska ta hand om honom och ge han massa kärlek så de kommer nog inte gå någon större nöd på honom.


Denna resan kommer vara en enorm utmaning för mig på många sätt och viss:

* Jag kommer åka till ett land där majoriteten av befolkningen inte kan engelska och jag kan inte portugisiska.

* Vi ska skriva vårt arbete på engelska

* Jag är van vid att kunna röra mig fritt hemma och veta vart man kan gå, det kommer jag inte kunna där. Vissa ställen i Brasilien kommer vi inte kunna åka till utan Felipe (som kan landet och språket)

* Vara hemifrån från de jag älskar så länge

* Bo ihop med Camilla 24/7 ;)

* Jag ska flyga själv (HJÄLP), vem ska jag prata med i 24 timmar?!

* Ni som känner mig vet att jag är kräsen till tusen, framförallt när det kommer till mat (även om det blivit mycket bättre de senaste åren). Så min storfråga är vad ska jag äta där ;)?

* Ni vet även att jag är ett kontrollfreak, vi har inte planerat någonting på resan överhuvudtaget mer än att jag har en flygbiljett den 7 jan dit och en hem den 17 mars, jag vet att jag ska bo hos Felipes familj de första 1-2 veckorna och att vi ska få ett arbete gjort hos ett företag som vi har kontakt med. Enligt Camilla så är inte toalettpapper något jätte förekommande där (HJÄLP igen) utan man få spola sig med slang.

Ja, ni fattar där är några saker men jag är övertygad om att det kommer gå galant :)


Jag längtar jätte mycket till resan och är lyckligt lottad som ska få göra det här. Jag kommer lära mig så himla mycket och det ser jag framemot. Men innan avresa så ska jag lämna in min sista tenta den 23 december och fira jul och nyår med mina nära och kära.


Kramar Sophia


(nedan är en bild på Campo Grande)


 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Sophia är jag. En student från Högskolan Kristianstad som ska bege sig 10 veckor till Brasilien för att skriva sitt examensarbete. Bloggen kommer handla om min och Camillas tid i Brasilien :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
December 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards