Direktlänk till inlägg 21 januari 2014

Roadtrip till Paraguay och brasiliansk fest

Av Sophia Malmquist - 21 januari 2014 02:55

I torsdags klev vi upp 04.00 för att sätta oss i bilen till Paraguay. Det är mycket billigare att handla saker som alkohol och märkesaker där eftersom de inte har lika höga skatter som i Brasilien. Vägen dit är jätte vacker, mycket grönt och många djur. Vi fick se vilda strutsar på vägen, stora hästrancher men även mycket fattigdom.

Bilden nedan visa hur fattiga människor kan bo i Brasilien, det är byar som ser ut såhär som ligger längst vägen.


 


Länderna i Sydamerika delas med hjälp av floder eller med hjälp av betongstolpar. En stolpe såg ut såhär, jag står i Paraguay och Camilla i Brasilien :). När man står i Paraguay och tittade mot Brasilien och sen titta mot Paraguay så ser man skilland på länderna direkt, Paraguay är mycket fattigare och har andra lagar. Exempelvis så får man köra motorcykel i Paraguay utan hjälm och man får sitta fler på den, vi såg familjer på fyra personer på en motorcykel där en av dom var en flicka på cirka två år. I Brasilien måste man ha hjälp och få max sitta två personer. Vägarna i Paraguay är mycket sämre, de stora vägarna i Brasilien är i alla fall asfalterade. Vi gick på en marknad i Paraguay, har nog aldrig kramat min väska så hårt och det kändes lite osäkert där. Det stod vakter med K-pistar utanför varuhusen. När vi skulle gå in i en större livsmedelsbutik fick vi stoppa våra handväskor i en större väska som sedan sattes igen och fick öppnas av kassörskan när vi skulle betalade och i affären gick det en vakt med pistol. När vi parkerande bilen utanför en affär så kom de fram en 10-12 årig pojke som ville vakta vår bild mot en slant. Ett sätt för honom att tjäna pengar istället för att gå på gatan. Vad gör 10 åringarna hemma?! Lite annorlunda från hemma. Sista butiken blev ett jätte stor varuhus med allt du kan tänka dig, shoppade loss på victoria secret avdelningen, lite alkohol och ett Micheal Kors armband :)!


 

För att återknyta lite till mitt förra inlägg om att Camilla och jag hade en förhoppning att komma hem sådär vältränade, snygga och solbrända, så kan ni se på denna bild vad de brasilianska klimatet gör med mig. Håret ser alltid ut så här i denna fuktiga värme, små hårstårn på alla håll, en tofs på hajsansvajsan, ett ansikte som är konstant svettigt och flottigt att man skulle kunna tro att jag stoppar det i en burk med smör, likbleka ben med röda prickar på efter myggen. Och inte nog med det, se bilden nedan. Rumpan har till och med börjat anpassa sig efter det brasilianska klimatet. Och för att tillägga, utan för ett av varuhusen i Campo Grande finns där en våg (fråga mig inte varför), varje gång vi är där så väger Camilla och jag oss. På två veckor har jag gått upp 1,5kg, så mamma och pappa... Jag mår bra ;)!

 

Nog om min humor och mitt utseende på denna resan :)! Bilden nedan visa hur de icke asfalterade vägarna ser ut i Brasilien.

 

Det är ganska skumpigt när man åker på dessa vägarna. Låten Mohombi - Bumpy Ride har dykt X antal gånger i mitt huvud under resans gång.

Vidare till den brasilianska festen. Felipe och några av hans kompisar hade anordnat en fest hemma hos Felipe, vi var cirka 90 stycken. Där var ett brasilianskt liveband (kanske Ribas motsvarighet till Perikles ;)) som var jätte bra och super kul att dansa till. Fick testa på att dansa lite brasiliansk dans, lite annorlunda från hemma. Hemma står man ju en ring, hoppar stutsar, vevar med händerna och stampar med fötterna. Här när man dansar till detta liveband så ska man först och främst stå nära någon av de motsatta könet och inte nog med de så ska man kunna röra på höfterna och resten av nedandelen av kroppen. Om jag säger såhär, killarna tyckte jag var lite stel och sa att jag var tvungen att slaaaaaappna av. Hjälp! Jag ville mest titta på mina fötter och ha i alla fall en halv armsavstånd ;). Ska bjuda på en bild när jag försöker dansa. Behöver jag nämna att Camilla hade rörelsena inne sen innan?!

 

 Efter de brasilianska livebandet var de funk och house musik som spelades.

     

Klockan 05.00 gick folk, 05.30 var jag i säng och vaknade vid 10.30 igen med linserna kvar i ögonen och det har bara hänt typ 2 gånger på 11 år, så det måste ha varit en lyckad fest ;)!


Idag har vi besökt företaget vi ska göra våra intervjuer. Dock tar allt en sååååån himla tid härnere och det är så himla frustrerande och väldigt utmanande för två personer som mig och Camilla. Jag har även testat sushi för första gången (ni hörde rätt Malin och Annie ;)), men jag gillar inte de :(! De är inte äckligt och de går att äta men de smakar inte gott, kan jag förklara de så :)?!


Nu är de läggdags för oss två, Camilla óch jag får dela rum i natt så hon ligger i sängen sidan om och hälsar till alla :)! Sov gott. Kramar Sophia och Camilla

 
 
Ingen bild

Cindy

21 januari 2014 21:05

Låter som en härlig dansbandskväll ;) där märker man ju verkligen hur annorlunda det är! Du får köpa antifrizz eller nått :) Lycka till med intervjuerna :)

Sophia Malmquist

21 januari 2014 21:19

En kväll i min smak med andra ord ;)! De eller en riktigt bra hårinpackning :)! Tack tack

 
Ingen bild

Preggot Tessan

21 januari 2014 21:32

Snäckan! Din rumpa är fab oavsett vilket läge den befinner sig i när kortet tas så... no worries.... Däremot kan ju tyngdlagen göra sitt men tror inte du är i riskzonen ännu! 😉 ni får göra lite kissande hunden på kvällarna innan ni går till sängs så råder ni nog bot på eventuell nedåtgång! Jag tycker ni ska hålla er i Felipes by så ni inte råkar ut för några otrevligheter! Victoria Secret kan man säkert beställa på nätet ändå! 😊 Va rädda om er! Hälsa Brasilien från mig, pöss

Sophia Malmquist

22 januari 2014 03:22

Haha.. Naaww.. Du är bäst :)! Vi var och tittade på gym idag, vi behöver komma igång lite.. Annars lär du rasta oss på vårruset i maj ;)! Men sa vi inte innan jag åkte att denna resan skulle vara nyttig för mig för jag lämnar tryggheten hemma ;)?! Rio kommer med högst sannolikhet bokas i veckan ;)!!!
Lovar, men då får du hälsa Sverige och alla där hemma från mig! POSS

 
Ingen bild

Annie

21 januari 2014 22:59

Så häftigt att kunna vara i olika länder och bara en stolpe emellan! Haha Sophia! Du är alltid lika snygg oavsett håret, svetten och benen :) härligt med rumpan ju, såg riktigt nice ut ;)
Wow! Tummen upp för dig Sophia! Vilken utveckling! Hälsa Camilla! ❤️

Sophia Malmquist

22 januari 2014 03:24

Skit häftigt :)! Haha.. Tack, ska försöka intala mig de varje dag ;)! Jag utvecklas för fullt här, testar både de enda och de andra ;)! Hon hälsar tillbaka :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sophia Malmquist - 15 mars 2014 20:01

  Hej hopp! Igår kom vi hem från vår sista resa, vi har varit i Natal och Pipa som ligger i nordöstra Brasilien. Staden Natal betyder julafton och döptes till de för staaden "skapades" på julafton. Natal är 400 år gammalt och är en gammal ameri...

Av Sophia Malmquist - 3 mars 2014 05:13

Vi har bara varit utan internet i några dagar, lite regn och åskoväder slå ut internetet hemma i Ribas. För att hålla oss lite uppdaterade på vad som händer hemma så har vi fått "snylta" internet från Felipes pappas jobb och från Felipe morbror som i...

Av Sophia Malmquist - 21 februari 2014 03:05

Tidigt tidigt i torsdags morse begav vi oss till Rio De Janeiro med en mellanlandning i Sao Paulo. Planet från Sao Paulo till Rio blev inställt, så vi fick ta bussen till en annan flygplats och därifrån ta planet till Rio vilket gjorde att nästan hel...

Av Sophia Malmquist - 13 februari 2014 04:00

Så nu gör jag ett tredje försöka att få ihop ett helt inlägg, de andra två jag har publicerat har de bara visats en liten del av. Nu är det fem veckor sen jag lämnade Sverige och sex veckor för Camilla. Hemlängtan har inte varit så jätte stor, den ...

Av Sophia Malmquist - 4 februari 2014 00:56

Ungefär så kan vi sammanfatta vår helg i Bonito. Men innan jag berättar om helgen får jag berätta om vår dag i tisdags. I tisdags genomförde vi några av våra intervjuer på företaget vi ska vara på, jätte intressant även om vi inte förstod så mycket a...

Presentation


Sophia är jag. En student från Högskolan Kristianstad som ska bege sig 10 veckor till Brasilien för att skriva sitt examensarbete. Bloggen kommer handla om min och Camillas tid i Brasilien :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards