Alla inlägg under januari 2014

Av Sophia Malmquist - 27 januari 2014 23:14

Till Camillas vänner och familj om ni läser bloggen vill jag bara be om ursäkt att den handlar så mycket om mig, men jag har svårt att skriva Camillas tolkningar och berättelser om vår resa och hon själv vill inte skriva :(. Hon tycker de känns obekvämt att skriva om sig själv =P . Det tycker jag med, men jag gör de mest för min kära mormor och morfars skull :)!


Dagarna rullar på här i Ribas och det händer inte så mycket för tillfället, vi sitter mest med vår uppsats på dagarna och på kvällarna försöker vi hitta på något skoj. Oftast blir det att Felipe kompisar kommer över så äter vi och dricker lite öl eller så blir de filmkväll. I lördags var det fest här (igen), släkten var här och Pizza stod på menyn och sen var det dans till 04.00 på morgonen :). Jag har inte helt kommit in i de sederna de har här när de äter tillsammans, tydligen ska man dela allt ;). Exempelvis äter man en hamburgare ska den inprincip gå laget runt, vilket innebär allas saliv och bakterier är på din hamburgare när du får tillbaka den (om du får tillbaka den). Eller som vid Pizza kvällen, då gör man en pizza i tagen som sedan delas upp i små bitar, dessa bitar serveras på ett stor fat som sedan 30 personer får kasta sig över, har man tur så får du i dig 2 bitar på cirka 40 min.. Haha. Jag är ju inte helt van vid detta för hemma så har du din egen tallrik och egen mat som du äter av, så känner mig ego som vill ha en hela pizza för mig själv ;), men jag håller på att lära mig :)! Pizzorna lagas i alla fall i en sån här ugn, super goda pizzor måste jag dock tillägga.


En bild på Felipe och hans kompisar, de är dessa killarna som hänger här på kvällarna. Många har frågat om en bild på Ryan Gosling "look a liken", han i keps är det. Vi börjar nu komma fram till att han kanske inte är så lik, men lite :).

   


Idag har vi fått intervjuer inbokade till vår uppsats, så imorgon ska vi ha de två första intervjuerna. Känns super bra, äntligen händer det något. Vissa saker är lite jobbiga här, den här väntan på att någon ska hända, sitta "instängd" i huset ute i Ribas ( vi har dock en väldigt väldigt stor trädgård att röra oss i med pool, fotbollsplan med mera, så de går ingen större nöd på oss ;). Men hemma är du van vid att aktivera dig mer, ta bilen och köra dit du vill, röra dig fritt och handla de du är sugen på) och vara så beroende av andra. De gör lätt att tankarna far hem eller att man får för mycket tid att tänka. Så Camilla och jag har bestämt att vi ska åka till Bonito på fredag och stanna där till måndag, vi håller tummar och tår att Felipe kan följa med oss. Det är fyra timmars bilresa från Ribas. De ska tydligen vara jätte vacker där och vi kan bada, sola och snorkla. Ni få googla de om ni inte kan hålla er till nästa blogginlägg ;)! Sen har vi även bokat in att vi ska åka till Rio De Janeiro den 13 - 17 februari med Felipe och två kompisar till honom. Sen har vi även pratat om att fira Karnivalen på någon strand norr ut och hyra ett hus där med en massa andra, men inget är bokat än så vi får se hur det blir med det.


Får många mail hemifrån om den extrema kylan ni har, vi har extrem värme här. Vi lämnar knappt huset för de är så varmt och solen är så stark, finns inget riktigt ställe att svalka sig så de ska bli skönt att få komma till Bontio så vi får lite sol och bad. Ska inte klaga, är hellre här i denna värme än i minusgrader. Håller tummarna att våren är på väg när vi är hemma igen, ser fram emot att få fylla min lägenhet med snittblommor :)! Sänder lite sol och tankar till er och hoppas de värmer :)


Kramar från mig och Camilla


Av Sophia Malmquist - 21 januari 2014 02:55

I torsdags klev vi upp 04.00 för att sätta oss i bilen till Paraguay. Det är mycket billigare att handla saker som alkohol och märkesaker där eftersom de inte har lika höga skatter som i Brasilien. Vägen dit är jätte vacker, mycket grönt och många djur. Vi fick se vilda strutsar på vägen, stora hästrancher men även mycket fattigdom.

Bilden nedan visa hur fattiga människor kan bo i Brasilien, det är byar som ser ut såhär som ligger längst vägen.


 


Länderna i Sydamerika delas med hjälp av floder eller med hjälp av betongstolpar. En stolpe såg ut såhär, jag står i Paraguay och Camilla i Brasilien :). När man står i Paraguay och tittade mot Brasilien och sen titta mot Paraguay så ser man skilland på länderna direkt, Paraguay är mycket fattigare och har andra lagar. Exempelvis så får man köra motorcykel i Paraguay utan hjälm och man får sitta fler på den, vi såg familjer på fyra personer på en motorcykel där en av dom var en flicka på cirka två år. I Brasilien måste man ha hjälp och få max sitta två personer. Vägarna i Paraguay är mycket sämre, de stora vägarna i Brasilien är i alla fall asfalterade. Vi gick på en marknad i Paraguay, har nog aldrig kramat min väska så hårt och det kändes lite osäkert där. Det stod vakter med K-pistar utanför varuhusen. När vi skulle gå in i en större livsmedelsbutik fick vi stoppa våra handväskor i en större väska som sedan sattes igen och fick öppnas av kassörskan när vi skulle betalade och i affären gick det en vakt med pistol. När vi parkerande bilen utanför en affär så kom de fram en 10-12 årig pojke som ville vakta vår bild mot en slant. Ett sätt för honom att tjäna pengar istället för att gå på gatan. Vad gör 10 åringarna hemma?! Lite annorlunda från hemma. Sista butiken blev ett jätte stor varuhus med allt du kan tänka dig, shoppade loss på victoria secret avdelningen, lite alkohol och ett Micheal Kors armband :)!


 

För att återknyta lite till mitt förra inlägg om att Camilla och jag hade en förhoppning att komma hem sådär vältränade, snygga och solbrända, så kan ni se på denna bild vad de brasilianska klimatet gör med mig. Håret ser alltid ut så här i denna fuktiga värme, små hårstårn på alla håll, en tofs på hajsansvajsan, ett ansikte som är konstant svettigt och flottigt att man skulle kunna tro att jag stoppar det i en burk med smör, likbleka ben med röda prickar på efter myggen. Och inte nog med det, se bilden nedan. Rumpan har till och med börjat anpassa sig efter det brasilianska klimatet. Och för att tillägga, utan för ett av varuhusen i Campo Grande finns där en våg (fråga mig inte varför), varje gång vi är där så väger Camilla och jag oss. På två veckor har jag gått upp 1,5kg, så mamma och pappa... Jag mår bra ;)!

 

Nog om min humor och mitt utseende på denna resan :)! Bilden nedan visa hur de icke asfalterade vägarna ser ut i Brasilien.

 

Det är ganska skumpigt när man åker på dessa vägarna. Låten Mohombi - Bumpy Ride har dykt X antal gånger i mitt huvud under resans gång.

Vidare till den brasilianska festen. Felipe och några av hans kompisar hade anordnat en fest hemma hos Felipe, vi var cirka 90 stycken. Där var ett brasilianskt liveband (kanske Ribas motsvarighet till Perikles ;)) som var jätte bra och super kul att dansa till. Fick testa på att dansa lite brasiliansk dans, lite annorlunda från hemma. Hemma står man ju en ring, hoppar stutsar, vevar med händerna och stampar med fötterna. Här när man dansar till detta liveband så ska man först och främst stå nära någon av de motsatta könet och inte nog med de så ska man kunna röra på höfterna och resten av nedandelen av kroppen. Om jag säger såhär, killarna tyckte jag var lite stel och sa att jag var tvungen att slaaaaaappna av. Hjälp! Jag ville mest titta på mina fötter och ha i alla fall en halv armsavstånd ;). Ska bjuda på en bild när jag försöker dansa. Behöver jag nämna att Camilla hade rörelsena inne sen innan?!

 

 Efter de brasilianska livebandet var de funk och house musik som spelades.

     

Klockan 05.00 gick folk, 05.30 var jag i säng och vaknade vid 10.30 igen med linserna kvar i ögonen och det har bara hänt typ 2 gånger på 11 år, så det måste ha varit en lyckad fest ;)!


Idag har vi besökt företaget vi ska göra våra intervjuer. Dock tar allt en sååååån himla tid härnere och det är så himla frustrerande och väldigt utmanande för två personer som mig och Camilla. Jag har även testat sushi för första gången (ni hörde rätt Malin och Annie ;)), men jag gillar inte de :(! De är inte äckligt och de går att äta men de smakar inte gott, kan jag förklara de så :)?!


Nu är de läggdags för oss två, Camilla óch jag får dela rum i natt så hon ligger i sängen sidan om och hälsar till alla :)! Sov gott. Kramar Sophia och Camilla

Av Sophia Malmquist - 16 januari 2014 00:12

Tänkte sammanfatta mina upplevelser av min första vecka här. Men först tänkte jag berätta om dagarna som varit sen förra inlägget.

I fredags kom Felipes kompisar hit för lite käk på kvällen. Det serverade någon brasiliansk wok eller vad jag ska kalla det. Super gott. Här äter man inte på varsn tallrik utan det serverades på en stor skärbrädda och sen får man sitta och plocka med en gaffel, lite skeptisk till det i början men sen kom jag in i det :)!

Linnea, Felipe har en kompisar som liknar en brasiliansk Ryan Gosling :) sååå trevligt när han hälsar på en, han riktigt tar tag i huvudet och pussar en ;). Fråga Camilla efter bild.


Såhär såg det ut när vi åt :)


   

I lördags fick vi svenskar bjuda på något riiiiiiiktigt svensk, TACOS!! Felipes familj och kompisar hade aldrig ätit tacos innan, så vi bjöd på det. Väldigt uppskattat. När jag skulle gå tillbaka till huset för att lägga mig mötes jag av den här saken. Den är precis lika stor som den ser ut på bilden.

 

I söndag blev det filmkväll och popcorn och i måndags åkte jag och Camilla in till Campo Grande för lite shoppning på ett shoppingcenter. Där köpte jag ett par skor och en ring. Måste säga att jag blev inte jätte impad av deras kläder, men sen gillar jag ju svarta kldäer och här gillar dom färg ;)! Expediterna på shoppingcentert är väldigt speciella, så fort du kommer in i butiken så går de en meter ifrån dig HELA tiden tills du går ut ur butiken igen, sjukt stressande och störigt. Och är dom riktigt jobbiga pratar dom med dig hela tiden.

Igår var det Felipe födelsedag, så då ordnade vi en överraskningsfest. Det bjöds på BBQ och tårta och vi var cirka 20 personer så det blev en jäkla massa pussar ;)! Jag som inte är van vid såna här saker kände ju mig lite obekväm i början.

 


 

Här är Felipes familj, han lilla syster, Felipe, hans kusin, hans mamma, hans pappa och hans stora syster.


Dagens sista bild får blir på min inneboende jag har i mitt rum, jag har döpt honom till Sune :)! Han får bo kvar här för har inte hjärta att varken döda honom eller vräka honom, MEN har sagt till honom att han får hålla sig borta från min säng ;)!

 

Annars har det bara regnat och åskat här varje dag, fast det har fortfarande varit varm ute :)


Mina upplevelser än så länge:

* Jag måste bara nämna toaletten en sista gång :) Deras toalettsits är som typ skumgummi, varje gång jag sätter mig så sjunker man ner och det är jätte mjuk.. Haha, lite obehagligt i början.

* Här är mygg, här är mygg till förbannelse. Inget tar dö på dom, jag sprayar, jag smörjer, jag viftar och jag slår. I måndags räknade jag mina bet, cirka 45 st. Det kliar över hela min kropp.

* I Brasilien så snålar man inte på arbetskraften. En butik har hur många anställda som helst. Ingen vänder streckkoderna mot kassörskan (yrkesskadad), tan allt läggs i en stor hög på rullbandet eller i värsta fall få kassörskan packa upp kundkorgen själv. Noll effektivitet. Camilla och jag har pratat om att ta tiden på hur lång tid de tar för kassörskan att scanna alla varor och sen därefter sätta upp en skylt där det står att de ska vända streckkoden uppåt och sedan ta tiden igen efter det. Vi är lite nördiga.

*ALLA människor tittar på oss när vi kommer gåendes, det står utlänning i pannan på oss. Eller så kanske det är för att jag går mycket med kameran i högsta hugg och har en platt magväska på magen som man har innanför kldäerna så varje gång jag ska betala så måste jag dra upp tröjan ;)! Camilla dör lite varje gång det sker ;)! Men jag tänker såhär, de tittar på oss vilket fall som helst så då kan man ju lika gärna gå all in :)!

* Varje kväll här är en fest. Folk kommer vid 20.00 och gå vid 00.00 - 02.00, och det dricks varje kväll. Jag har blivit rent förälskad i den brasilianska ölen SKOL, så himla god. Det är så trevligt, hemma i Sverige sitter alla hemma var för sig medans här umgås man. Dessa kvällar har gjort att vi vänt på dygnet helt, vi lägger oss vid typ 01.00 och vaknar 9.00-10.00 Händer ju aldrig hemma för min del, jag är annars så trött på kvällarna och vill upp tidigt på morgonen :)!

* Maten här är utöver förväntan, såååå himla god (och onyttig). Jag har smakat allt som det bjudits på utom bönor. Jag vägar äta bönor fast de har vita bönor till varje rätt. Och det drick coca cola till maten varje dag, hjälp!


Camilla och jag tänkte att när vi kommer hem igen den 18 mars så skulle vi vara sådär solbrända, vältränade, hälsosamma och snygga. Så önsketänkande. Vi kommer komma hem lika vita som när vi lämna Sverige med röda pricka efter myggbeten, lite sådär små runda efter all den goda maten och ölen, beroende av coca cola och höga på myggmedel ;). Men vad gör det? Vi kommer ha en fantastisk upplevelse i bagaget.


Imorgon åker vi till Paraguay för att shoppa. Det ska tydligen vara som att åka till Ullared, fast utan alla kundvagnar och förvirrade svenskar ;). Fast det är märkessaker de säljer. Ska bli jätte skoj. Så nära inlägg får väl handla om det.


Var rädd om er där hemma :)



Av Sophia Malmquist - 10 januari 2014 21:02

Först vill jag bara säga förlåt, läste de förra inlägget och såg många stavfel. MEN de är bara för internet är lite segare här, så när jag raderarnågot ord så går de så långsamt och sen skriver jag vidare utan att datan hinner med :)! Så nu vet ni det.


Igår var vi på en skönhetssalong och fick manikyr och pedikyr, kändes väldigt lyxigt! Därefter åkte vi till Felipe by som ligger en timme utanför Campo Grande. Bilden nedan visa deras stora gröna landskap de har, jätte vacker. Och sjukt många kor finns här, tydligen så ska de finns tre gånger så många kor som människor i Brasilien.

Fick träffa Felipe familj för första gången igår, super snälla och jätte mysiga. På kvällen kom Felipes mammas kompisar över och vi satt i tre timmar och pratade. Eller ja, de var som att sitta med ett gäng italienare.. alla snackar jätte fort och jätte hög och skrattar hela tiden, och jag hänger knappt med på vad dom sa men de var trevligt (och spännande) ändå :)! Camilla fick tolka till mig, hon är jätte duktig på portugisiska.

I deras trädgård finns de clementinträd, bananträd, papayaträd och mangoträd. Mango kan vi gå och plocka hur mycket vi vill, jätte gott.. mycket godare än dom vi köper i affären hemma.


Detta är en av Felipes familjer uteplatser, det är här alla grillkvällarna och festerna hålls.

 


Här är poolen, där tog vi vårt första dopp idag efter suttit med projketplanen några timmar.

 


Detta är en annan uteplats där de har biljardbord, amerikanskfotbollsspel och ett pokerbord.

 


Ett super äckligt djur som låg på botten i poolen.

 


Duschen som de har vid poolen

 


Anna, jag har sett Rio fåglar :) dock inte på nära håll men de flyger här mellan träden. Tänkte på dig då :)


Snart ska vi åka in till byn och handla lite sen kommer Felipes kompisar hit så ska vi ha grillkväll :)

Av Sophia Malmquist - 8 januari 2014 22:55

Efter en lång resa är jag äntligen framme. Lämnade Kastrup 14.55 igår för vidare till Frankfurt. Var ju rädd att jag inte skulle hitta i Frankfurt, men efter att frågat mig fram på en blandning mellan tyska och engelska lyckades jag checka in igen på flyget till Pao Paulo. Första intrycket av brasilianarna var inte mycket att hänga i granen vid in checkningen, sjukt otrevliga. Väl på planet fick jag en super bra plats längst ute av tre utan granne, min närmsta granne satt längst in till fönstret, så jag kunde bre ut mig :)! Dock var de en äldre man som jag fick sidan om mig, han kissa fan ta mig inte på 12 timmar.. så i 12 timmar satt jag och fundera på om han bar en påse eller om han kissa i en flaska?!

Halvtid in i resan lyckades jag spilla vatten över mig själv, så i sex timmar satt jag på en blöt flygstol med blöta byxor och trosor, längesedan jag upplevde känslan av att kissat på mig.

Väl nere i Sao Paulo var det två timmar till nästa flyg. Fy fan vilken pärs på Sao Paulos flygplats, INGEN prata engelska alla svara på portugisiska och vifta med händerna, hade inte susning vart jag skulle gå eller något. Jag blev led geom en säkerhetskontroll som jag inte ens behövde gå igenom (packa ut allt i handbaggaget och av med kläderna och på med allt igen), sjukt stressad var jag. Väl igenom de och vidare till stämplar i pass var det tid att hämta ut väskorna. Väskorna kom 40 min innan mitt nästa plan skulle gå, för att sedan checkas in på nytt. Panikslagen och gråttfärdigt på flygplatsen så lyckas jag komma först i kön. Därefter fick jag fråga hur många människor som helst vart jag skulle, springa till gaten och fick ta en speciall buss ut till planet 10 min innan det skulle gå. När jag landa i Campo Grande och fick se Camilla och Felipe så inföll en enorm lättnad och en känsla av att "jag klarade detta".


Efter att mött upp Camilla och Felipe åkte vi hem till Felipe mormor där vi ska bo i natt :)! Fick en bamse kram och en stor puss på kinden av henne (ja, de är så man hälsar här.. tydligen ska man behövs pussas med folk). Efter en tupplur blev det en brasiliansk lunch, någon pannkaka med köttfärs i med tomatsås över, till det ris och vita bönor samt sallad. Ja, hann komma till middagsbordet innan jag gjorde bort mig.. sleva upp all mat på tallriken och högg i men tydligen ska man äta salladen först här innan man lägger upp resten av maten på tallriken. En annan kulturkrock, TOALETTEN. Här finns toalettpapper (YES) men man får inte spolla ner de utan lägga de i en soptunna sidan om, känns sådär. Efter lunchen har vi varit runt i hela Campo Grande och tittat på boende, vi har forfarande inte bestämt oss hur vi ska göra. Att hyra lägenhet är lite mer komplicerat än vad vi trodde och lite dyrare än vad vi räknat med.

En annan sak, här är något så fruktansvärt varmt. Runt lunchtid var de 34 grader... sjukt. Tydligen kan de bli upp mot 38 grader, tack gode gud för AC i mitt sovrum. Börjar komma in lite i portugisiskan, men enkla enkla ord. Felipes mormor håller på att lära mig lite. Har inte tagit så mycket bilder idag men lägger in det jag har :)! Nu ska vi käka pizza, dricka öl (Camilla säger att den brasilisnska ölen är söt och god) och sen ska jag titta lite på paradise hotell innan läggdags :)!


Kramar Sophia


På bilden oven beställer jag min första kokosnöt och dricker färskt kokosvatten, gott till en början.. smakar skit efter ett tag ;)!

 Bilden ovan är på en av alla parkerna som finns här


 

En bild utanför Felipes mormor och morfars hus. Husen här är inhängnade med storta murar, taggtråd ovanför murarna och stora grindar. Utanför går det vakter som vaktar husen, men än så länge har jag tyckte allt varit lugnt här :)

Av Sophia Malmquist - 6 januari 2014 12:13

Efter jul- och nyårsfirande och en helg fylld med kalas, hockey, bio och rent för många O.C avsnitt är det tid för avresa imorgon :)! Nu börjar nervösiteten visa sig och rädslan för att gå vilse på flygplatserna och missa planen, men förhoppningsvis kommer allt går bra :)!


Camilla åkte i måndags och har redan hittat två lägenheter till oss i Campo Grande, så så fort jag landat ska vi ta oss en titt på dom. Så nästa gång jag skriver här så har jag landat i Brasilien :)! Var rädd om er och ta hand om varandra.


Kramar

Presentation


Sophia är jag. En student från Högskolan Kristianstad som ska bege sig 10 veckor till Brasilien för att skriva sitt examensarbete. Bloggen kommer handla om min och Camillas tid i Brasilien :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards