Direktlänk till inlägg 21 februari 2014

Rio de Janeiro

Av Sophia Malmquist - 21 februari 2014 03:05

Tidigt tidigt i torsdags morse begav vi oss till Rio De Janeiro med en mellanlandning i Sao Paulo. Planet från Sao Paulo till Rio blev inställt, så vi fick ta bussen till en annan flygplats och därifrån ta planet till Rio vilket gjorde att nästan hela torsdagen försvann :(! Men väl framme i Rio checkade vi in på vårt Hostell (ja, ni läste rätt jag bodde på hostell ;), dock hyrde vi en lägenhet som tillhörde hostllet) och så besvikna vi blev på lägenheten, inget internet, ingen AC, jätte hårda sängar och att lägenheten långt cirka 20-30 min gångväg från själv hostllet. Men vi var så glad för att vara i Rio de Janeiro så vi skakade av oss de snabbt och gick ner till stranden för att känna på vattnet. Efter stranden gick vi på grillfest på hostllet och där träffade vi några brasilianska killar från Sao Paulo som vi sedan gick på nattklubb med. Såhär ser party outfiten för 2014 ut :)! Flipflop är såååå inne.


 


Super häftig klubb tyckte jag, på nedre våningen spelade ett live band brasiliansk live musik och på ovanvåningen så spelades allt möjligt. Men runt 02.00 fick vi nog och vandrade hem. I fredags morse gav vi oss iväg på en guidad tur runt i Rio. Första stoppet var givetvis Jesus statyn.


   

 

Vilken mäktig upplevelse det var att vara däruppe på de berget sidan om Jesus statyn. Några dagar innan vi kom till Rio hade dom haft ett åskoväder och blixten hade slagit ner på Jesus hand så han hade förlorat ett finger.


När statyn var avverkade körde vi igenom ett farvelas område (farvelas är där de fattiga och ”farliga” människorna i Rio bor. Såhär ser deras hus ut. Det är egentligen förbjudet att bo där för husen är i för dåligt skick och vägarna är inte godkända. Men jag kan säga att de har den bästa utsikten i hela Rio ;)

 


Nästa stopp var en känd trapp som en konstnär från Chile gjort. Han hade byggt trappan med hjälp av kakelplattor och på visa av plattorna var de symboler från olika länder och delstater från hela världen, teckningar och djur. Vi hittade kakelplattor från Sverige och Skåne :)

     

Sista stoppet för dagen var att åka linbana mellan två berg. Vilken utsikt där var från dessa bergen, helt underbart!

 

Hela gänget som var med på den guidade turen.

 

     

Efter att ha varit på tur hela dagen så blev det tidig säng. Lördagen spenderade vi på stranden i Copacobana. Lite halv dåligt väder så badkrukan Sophia gick inte i, men Camilla och Felipe vågade sig i vattnet. På kvällen möte vi upp Camilla och Felipe kompis som de bodde ihop med i Australien och hans kompis. Vi åkte då in till Lapa och satte oss på restaurang och åt och drack lite. Jag fick äntligen dricka lite rödvin och äta en riktig god kladdkaka.


 



Efter restaurangen åkte vi till en samba uppvisning. Tyvärr var den uppvisningen till vår stora besvikelse, vi hade förväntat oss att de skulle vara klädda och dansa så som de gör på karnevalen i Rio. Så var inte fallet L det såg ut såhär istället. Bilden är inte så bra, men hoppas ni förstår.

 

 

I söndags hade vi bokat en båttur ut till en ö utanför Rio men när vi vaknade på morgonen och såg vädret så avbokade vi den turen. Jätte molnigt och regn. Så vi sov vidare och när vi vaknade igen begav vi oss till stranden i Le blond. Insvepta i filtar satt vi där i några timmar. Halvt nerfrusna traskade vi iväg till en marknad och gick och tittade där lite. Många fina saker.


Måndagen bjöd på finare väder och då var vi på stranden Ipanema. Det finns olika block på ständerna här och på de olika blocken håller olika "typer" av människor till. Vi råkade hamna på Gay blocket när vi var i Ipanema och folk frågade oss varför vi satt där.. haha! Väl i Campo Grande visades sig att de inte fått med vårt bagage från mellanlandningen i Sao Paulo. Så på en och samma resa fick jag uppleva ett inställt flyg och bortglömt bagage.


Pappa, du mailade mig innan jag åkte till Rio och sa att jag skulle hålla mig borta från droger. Det har varit svårt för de flesta rökte på här, den söta doften av marijuana kunde vi känna både på hostllet och ute på gatorna i Rio.


Vår uppfattning av Rio de Janeiro: Vi blev lite besvikna över staden. Staden är enligt vår mening vackrast från luften. När man går runt i staden så ser man många uteliggare, det luktar mycket kiss i staden, majoriteten av byggnaderna är gamla, fula 70 – tals byggnader och ständerna är lite smutsiga. Men det var skönt att komma till en stad där folk kunde prata engelska. Stranden som vi gillade bäst var Copacobana. Där var lite mer liv och rörelse. En statsdel i Rio som jag tyckte såg vacker ut från bilfönstret är Flamengo, men folk sa att där var farligt att gå. Så vi fick hålla oss till turist områdena där poliser och väktare gick runt. På frågan om vi kan tänka oss att åka dit igen: jag säger ja och om jag inte miss fel så sa Camilla nej. Har man möjlighet tycker jag absolut man ska åka dit, det är en mäktig stad att vara i. Dock är det inget som tar min favoritstad, New York.


Efter Bonito resan har jag varit magsjuk till och från men i Rio slog det till ordentligt så i tisdags fick jag besöka sjukhuset två gånger för att få dropp och medicin. Jag har tydligen fått en bakterie i magen, vad jag fått de av vet jag inte, antagligen vattnet. Därav att det tagit lite tid med blogginlägget om Rio. Efter varit nästintill utslagen några dagar börjar jag känna mig lite bättre och kan få i mig mat igen utan att spy upp det igen. Lyckan av att kunna äta en liten kryddfri kycklingfilé med potatismos är total. Men Camilla, Felipe och hans familj har varit till sån stor hjälp och stort stöd när jag inte mått bra, varit ledsen och bara har velat åka hem. Jag är dom evig tacksam.


Jag hoppas det är bättre med er därhemma.


Kramar!


Ps. om ni undrar varför bilderna är borta från de andra inläggen så är de bara för jag råkade ta bort dom i bildarkivet som jag har på bloggen i tron att de skulle gå fortare att ladda upp bilder. Så var inte fallet utan bilderna försvann helt istället. Men skit samma, kommer ändå ta bort bloggen när jag kommit hem :)


 
 
Ingen bild

Cindy

21 februari 2014 16:11

Så skoj med Rio de Janeiro :) Jag är lite avundsjuk. Jag håller med Camilla. Det är nog så att man gärna vill kunna bocka av staden från sin lista men att man inte vill dit igen. Jag hoppas att du mår bättre nu! Vi kan kanske skypa i helgen. Kram

Sophia Malmquist

21 februari 2014 16:29

Ja, jag har bockat av det men skulle man få en möjlighet och pengar så säger jag inte nej :)! Mår lite bättre idag, är på benen och sitter med uppsatsen! På söndag kanske vi kan få till en Skypning :)?! Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sophia Malmquist - 15 mars 2014 20:01

  Hej hopp! Igår kom vi hem från vår sista resa, vi har varit i Natal och Pipa som ligger i nordöstra Brasilien. Staden Natal betyder julafton och döptes till de för staaden "skapades" på julafton. Natal är 400 år gammalt och är en gammal ameri...

Av Sophia Malmquist - 3 mars 2014 05:13

Vi har bara varit utan internet i några dagar, lite regn och åskoväder slå ut internetet hemma i Ribas. För att hålla oss lite uppdaterade på vad som händer hemma så har vi fått "snylta" internet från Felipes pappas jobb och från Felipe morbror som i...

Av Sophia Malmquist - 13 februari 2014 04:00

Så nu gör jag ett tredje försöka att få ihop ett helt inlägg, de andra två jag har publicerat har de bara visats en liten del av. Nu är det fem veckor sen jag lämnade Sverige och sex veckor för Camilla. Hemlängtan har inte varit så jätte stor, den ...

Av Sophia Malmquist - 4 februari 2014 00:56

Ungefär så kan vi sammanfatta vår helg i Bonito. Men innan jag berättar om helgen får jag berätta om vår dag i tisdags. I tisdags genomförde vi några av våra intervjuer på företaget vi ska vara på, jätte intressant även om vi inte förstod så mycket a...

Av Sophia Malmquist - 27 januari 2014 23:14

Till Camillas vänner och familj om ni läser bloggen vill jag bara be om ursäkt att den handlar så mycket om mig, men jag har svårt att skriva Camillas tolkningar och berättelser om vår resa och hon själv vill inte skriva :(. Hon tycker de känns obekv...

Presentation


Sophia är jag. En student från Högskolan Kristianstad som ska bege sig 10 veckor till Brasilien för att skriva sitt examensarbete. Bloggen kommer handla om min och Camillas tid i Brasilien :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards