Direktlänk till inlägg 16 januari 2014

Första veckan

Av Sophia Malmquist - 16 januari 2014 00:12

Tänkte sammanfatta mina upplevelser av min första vecka här. Men först tänkte jag berätta om dagarna som varit sen förra inlägget.

I fredags kom Felipes kompisar hit för lite käk på kvällen. Det serverade någon brasiliansk wok eller vad jag ska kalla det. Super gott. Här äter man inte på varsn tallrik utan det serverades på en stor skärbrädda och sen får man sitta och plocka med en gaffel, lite skeptisk till det i början men sen kom jag in i det :)!

Linnea, Felipe har en kompisar som liknar en brasiliansk Ryan Gosling :) sååå trevligt när han hälsar på en, han riktigt tar tag i huvudet och pussar en ;). Fråga Camilla efter bild.


Såhär såg det ut när vi åt :)


   

I lördags fick vi svenskar bjuda på något riiiiiiiktigt svensk, TACOS!! Felipes familj och kompisar hade aldrig ätit tacos innan, så vi bjöd på det. Väldigt uppskattat. När jag skulle gå tillbaka till huset för att lägga mig mötes jag av den här saken. Den är precis lika stor som den ser ut på bilden.

 

I söndag blev det filmkväll och popcorn och i måndags åkte jag och Camilla in till Campo Grande för lite shoppning på ett shoppingcenter. Där köpte jag ett par skor och en ring. Måste säga att jag blev inte jätte impad av deras kläder, men sen gillar jag ju svarta kldäer och här gillar dom färg ;)! Expediterna på shoppingcentert är väldigt speciella, så fort du kommer in i butiken så går de en meter ifrån dig HELA tiden tills du går ut ur butiken igen, sjukt stressande och störigt. Och är dom riktigt jobbiga pratar dom med dig hela tiden.

Igår var det Felipe födelsedag, så då ordnade vi en överraskningsfest. Det bjöds på BBQ och tårta och vi var cirka 20 personer så det blev en jäkla massa pussar ;)! Jag som inte är van vid såna här saker kände ju mig lite obekväm i början.

 


 

Här är Felipes familj, han lilla syster, Felipe, hans kusin, hans mamma, hans pappa och hans stora syster.


Dagens sista bild får blir på min inneboende jag har i mitt rum, jag har döpt honom till Sune :)! Han får bo kvar här för har inte hjärta att varken döda honom eller vräka honom, MEN har sagt till honom att han får hålla sig borta från min säng ;)!

 

Annars har det bara regnat och åskat här varje dag, fast det har fortfarande varit varm ute :)


Mina upplevelser än så länge:

* Jag måste bara nämna toaletten en sista gång :) Deras toalettsits är som typ skumgummi, varje gång jag sätter mig så sjunker man ner och det är jätte mjuk.. Haha, lite obehagligt i början.

* Här är mygg, här är mygg till förbannelse. Inget tar dö på dom, jag sprayar, jag smörjer, jag viftar och jag slår. I måndags räknade jag mina bet, cirka 45 st. Det kliar över hela min kropp.

* I Brasilien så snålar man inte på arbetskraften. En butik har hur många anställda som helst. Ingen vänder streckkoderna mot kassörskan (yrkesskadad), tan allt läggs i en stor hög på rullbandet eller i värsta fall få kassörskan packa upp kundkorgen själv. Noll effektivitet. Camilla och jag har pratat om att ta tiden på hur lång tid de tar för kassörskan att scanna alla varor och sen därefter sätta upp en skylt där det står att de ska vända streckkoden uppåt och sedan ta tiden igen efter det. Vi är lite nördiga.

*ALLA människor tittar på oss när vi kommer gåendes, det står utlänning i pannan på oss. Eller så kanske det är för att jag går mycket med kameran i högsta hugg och har en platt magväska på magen som man har innanför kldäerna så varje gång jag ska betala så måste jag dra upp tröjan ;)! Camilla dör lite varje gång det sker ;)! Men jag tänker såhär, de tittar på oss vilket fall som helst så då kan man ju lika gärna gå all in :)!

* Varje kväll här är en fest. Folk kommer vid 20.00 och gå vid 00.00 - 02.00, och det dricks varje kväll. Jag har blivit rent förälskad i den brasilianska ölen SKOL, så himla god. Det är så trevligt, hemma i Sverige sitter alla hemma var för sig medans här umgås man. Dessa kvällar har gjort att vi vänt på dygnet helt, vi lägger oss vid typ 01.00 och vaknar 9.00-10.00 Händer ju aldrig hemma för min del, jag är annars så trött på kvällarna och vill upp tidigt på morgonen :)!

* Maten här är utöver förväntan, såååå himla god (och onyttig). Jag har smakat allt som det bjudits på utom bönor. Jag vägar äta bönor fast de har vita bönor till varje rätt. Och det drick coca cola till maten varje dag, hjälp!


Camilla och jag tänkte att när vi kommer hem igen den 18 mars så skulle vi vara sådär solbrända, vältränade, hälsosamma och snygga. Så önsketänkande. Vi kommer komma hem lika vita som när vi lämna Sverige med röda pricka efter myggbeten, lite sådär små runda efter all den goda maten och ölen, beroende av coca cola och höga på myggmedel ;). Men vad gör det? Vi kommer ha en fantastisk upplevelse i bagaget.


Imorgon åker vi till Paraguay för att shoppa. Det ska tydligen vara som att åka till Ullared, fast utan alla kundvagnar och förvirrade svenskar ;). Fast det är märkessaker de säljer. Ska bli jätte skoj. Så nära inlägg får väl handla om det.


Var rädd om er där hemma :)



 
 
Ingen bild

kuss

16 januari 2014 08:08

Njuter av att läsa det här :) oj vad bra detta är för dig gumman! Njut av varenda liten sekund! ;) <3
Skriv mer, mer mer!

Sophia Malmquist

17 januari 2014 03:40

Tror detta skulle vara bra för dig också :)! Lovar :) internet försvinner här emellanåt så kan inte skriva så ofta :(!

 
Joanna

Joanna

16 januari 2014 09:37

Haha så roligt att läsa det du skriver... Sitter och skrattar för mig själv!
Ha en jätte bra dag! Kram
/ Joanna

http://Harmonimedhund.n.nu

Sophia Malmquist

17 januari 2014 03:41

Haha.. Vad roligt att höra :)! Hoppas du har de bra där hemma och att du sovit gott :)! Kram

 
Ingen bild

Linnea

16 januari 2014 11:48

Hej tjejer!
Vilka härliga bilder och så roligt att ni trivs:)
Helt fantastiskt att det finna en Ryan i ert sällskap, ta kort och skicka till mig;) Hur går det att skriva på C-uppsatsen kombinerat med sol, bad och trevligt umgänge? Saknar er:) puss Sunkan

Sophia Malmquist

17 januari 2014 03:43

Lovar, Camilla har de på sin mobil :)!
De funkar, sitter några timmar om dagen med den :)! Hur går de för er?
Saknar dig också, puss sunkan lunkan ;)

 
Ingen bild

Preggot Tessan...

16 januari 2014 21:00

Fantastiskt roligt att läsa om er tid so far Sophia! Jag gillar Sune skarpt! Vi har köpt en ny bil, han heter Knut eller "Knutte" som Jenny kallar honom. 😊 Ryan Gosling låter najs!! Kan du inte bara vända upp ansiktet nästa gång han pussar dig, du får ju passa på medan du har chansen! 😉 va rädda om er å passa er för allt som är farligt, typ stalkers i klädaffärer. Pöss

Sophia Malmquist

17 januari 2014 03:46

Så härligt att du tycker de :), så glad jag blir :)! Visst är han söt :)?! Oj oj.. Då får vi ta Knutte på en åktur när vi kommer hem igen!
Hahaha.. Ska försöka göra de, får se hur populärt de blir ;)?!
Skit obehagliga är dom där men idag var vi ju i Paraguay, försöka gången jag känt mig lite rädd och osäker sen jag kom hit. Berättar om de på söndag om internet fungerar :)!
Hur är det med dig och magen? Pööössss

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sophia Malmquist - 15 mars 2014 20:01

  Hej hopp! Igår kom vi hem från vår sista resa, vi har varit i Natal och Pipa som ligger i nordöstra Brasilien. Staden Natal betyder julafton och döptes till de för staaden "skapades" på julafton. Natal är 400 år gammalt och är en gammal ameri...

Av Sophia Malmquist - 3 mars 2014 05:13

Vi har bara varit utan internet i några dagar, lite regn och åskoväder slå ut internetet hemma i Ribas. För att hålla oss lite uppdaterade på vad som händer hemma så har vi fått "snylta" internet från Felipes pappas jobb och från Felipe morbror som i...

Av Sophia Malmquist - 21 februari 2014 03:05

Tidigt tidigt i torsdags morse begav vi oss till Rio De Janeiro med en mellanlandning i Sao Paulo. Planet från Sao Paulo till Rio blev inställt, så vi fick ta bussen till en annan flygplats och därifrån ta planet till Rio vilket gjorde att nästan hel...

Av Sophia Malmquist - 13 februari 2014 04:00

Så nu gör jag ett tredje försöka att få ihop ett helt inlägg, de andra två jag har publicerat har de bara visats en liten del av. Nu är det fem veckor sen jag lämnade Sverige och sex veckor för Camilla. Hemlängtan har inte varit så jätte stor, den ...

Av Sophia Malmquist - 4 februari 2014 00:56

Ungefär så kan vi sammanfatta vår helg i Bonito. Men innan jag berättar om helgen får jag berätta om vår dag i tisdags. I tisdags genomförde vi några av våra intervjuer på företaget vi ska vara på, jätte intressant även om vi inte förstod så mycket a...

Presentation


Sophia är jag. En student från Högskolan Kristianstad som ska bege sig 10 veckor till Brasilien för att skriva sitt examensarbete. Bloggen kommer handla om min och Camillas tid i Brasilien :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards