Direktlänk till inlägg 13 februari 2014

Ett tredje försök

Av Sophia Malmquist - 13 februari 2014 04:00

Så nu gör jag ett tredje försöka att få ihop ett helt inlägg, de andra två jag har publicerat har de bara visats en liten del av.

Nu är det fem veckor sen jag lämnade Sverige och sex veckor för Camilla. Hemlängtan har inte varit så jätte stor, den infinner sig mest efter vi har pratat med våra familjer eller vänner på Skype och när vi är lite rastlösa. Vi båda går och längtar efter att äta varmrökt lax och en riktigt god sallad. Jag längtar även efter mormors köttfärslimpa, bearnaisesås, Marabou schweizernöt, Lamarens gyrostallrik, Max Hamburgare, min säng, min självständighet (och med de menar jag att inte behöva vara beroende av att ha någon som exempelvis tolkar till mig eller köpa mig till mataffären när jag är sugen på något) och att gå till gymmet (har Felipe fotbollsplan som min löparbana som ett substitut för gymmet). I fem veckor har jag även gått och längtat efter att ha rena kläder, för det har känns som att oavsett hur mycket jag har tvättat så har kläderna aldrig känts rena. I fem veckor har jag tvättat mina kläder i sköljmedel.


Uppsatsen går framåt, nu är vi nere på sådan detaljnivå att vi börjar slita oss i håret av frustration så jobbigt det är. Vi tänker, vänder och vrider på allt, ändrar, tar bort och lägger till. Vi har genomfört fem intervjuer och har några till nästa vecka, men vi ska börja ta tag i analysdelen i början nästa vecka så vi inte har alla intervjuer på en gång.


I torsdagskväll unna vi oss ledig tid från arbete och åkte till en av Felipe kompisar för att rida hans häst. Super skoj och jätte annorlunda från hemma. Dessa hästarna tävla i någon lasso gren, där ryttaren ska fånga in kor med ett lasso, jag tränar dressyr hemma. En jäkla skillnad om man säger så, jag kände mig som en nybörjare i cowboysadel. Jag blev sjuk imponerad av Camilla som satte iväg i full galopp i paddocken utan någon jätte större hästerfarenhet. Men det var så underbart att få sitta på hästryggen igen även om det inte var Hotte, att få lukta och pussa på en häst igen. Har inte varit ifrån hästar så här längre på 21 år.


I lördags vaknade vi tidigt och tog en powerwalk i parken i Campo Grande. Parken är jätte vacker och där lever såna söta djur som är på bilden nedan. Vet inte vad dom heter men de ser ut som stora marsvin.

 


Efter powerwalken åkte vi till en restaurang för att äta lunch. Deras koncept var en ny upplevelse för mig. Vi började med att plocka tillbehör och sallad från ett stor buffebord, därefter kom servitörer med köttet som satt fast på pinnar som de sedan skivade upp till oss. Det var en massa olika sorters kätt att välja på och med olika marinader. Super gott, tummen upp" Bästa jag ätit här. 

   

Efter lunchen åkte Camilla och jag till en skönhetssalong för att fixa våra ögonbryn och håret, det tog tre timmar så det var välbehövligt. Efter det åkte vi till en japansk marknad. Där säljer de en massa färdigmat, grönsaker och en massa annan gått men där fanns även en avdelning där de sålde en massa prylar. Jag gick ju loucas (galen) när jag såg dessa dessertstånden, jag hoppade kvällsmaten den dagen och högg in på de här istället :)

   

Efter marknaden byte vi om till partykläderna och åkte till en bar. Camilla och jag beställde in varsin sådan här brasiliansk drink. Den innehåller vodka, färska jordgubbar och is. Det bästa av allt är att den kostar 50 kronor och det räcker med en för att man ska kunde vingla hem ;)


 

Vi beställde även in lite nattamat. Detta är en brasililansk "rätt" som heter Pastel. Det är degknyte med olika sorter fyllning, i detta fall var det mozzarella fyllning.

 

Idag åkte jag och Camilla till skönhetssalongen igen och på dagens agenda stod det naglar, så nu är vi så fina vi bara kan bli ;) (det är så billigt att göra sånt här)! Sen gick vi på de där med japansk mat igen. Efter min sushiupplevelse förra gången så ville jag testa något annat så tog någon kycklingwok. Asså de är fan inte gott, allt jag kunde tänka på var "var är mina pommes med bearnaisedipa?"

Om fyra timmar ringer min klocka och då ska vi bege oss till flygplatsen för att ta planet till Copacobana-Rio de Janerio :) och där stannar vi till på måndag! Vi är både nervösa och spända på vad som väntar oss. Vi har lite planer på vad vi ska göra där, men de får bli en hemlis tills nästa inlägg när vi är hemma igen :).


Avslutar inlägget med fler bilder från Bonito som är tagna med Camillas kamera.

                 


Kramar från oss två

 
 
Ingen bild

Annie

13 februari 2014 09:00

Nu kan man se hela inlägget :) ni är duktiga som kämpar på med er uppsats! Samtidigt så låter det som ni har massor med skoj saker för er. Det är roligt att få höra om hur olika det är i kulturen. Den där drinken såg inte helt fel ut!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sophia Malmquist - 15 mars 2014 20:01

  Hej hopp! Igår kom vi hem från vår sista resa, vi har varit i Natal och Pipa som ligger i nordöstra Brasilien. Staden Natal betyder julafton och döptes till de för staaden "skapades" på julafton. Natal är 400 år gammalt och är en gammal ameri...

Av Sophia Malmquist - 3 mars 2014 05:13

Vi har bara varit utan internet i några dagar, lite regn och åskoväder slå ut internetet hemma i Ribas. För att hålla oss lite uppdaterade på vad som händer hemma så har vi fått "snylta" internet från Felipes pappas jobb och från Felipe morbror som i...

Av Sophia Malmquist - 21 februari 2014 03:05

Tidigt tidigt i torsdags morse begav vi oss till Rio De Janeiro med en mellanlandning i Sao Paulo. Planet från Sao Paulo till Rio blev inställt, så vi fick ta bussen till en annan flygplats och därifrån ta planet till Rio vilket gjorde att nästan hel...

Av Sophia Malmquist - 4 februari 2014 00:56

Ungefär så kan vi sammanfatta vår helg i Bonito. Men innan jag berättar om helgen får jag berätta om vår dag i tisdags. I tisdags genomförde vi några av våra intervjuer på företaget vi ska vara på, jätte intressant även om vi inte förstod så mycket a...

Av Sophia Malmquist - 27 januari 2014 23:14

Till Camillas vänner och familj om ni läser bloggen vill jag bara be om ursäkt att den handlar så mycket om mig, men jag har svårt att skriva Camillas tolkningar och berättelser om vår resa och hon själv vill inte skriva :(. Hon tycker de känns obekv...

Presentation


Sophia är jag. En student från Högskolan Kristianstad som ska bege sig 10 veckor till Brasilien för att skriva sitt examensarbete. Bloggen kommer handla om min och Camillas tid i Brasilien :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards