Alla inlägg den 15 mars 2014

Av Sophia Malmquist - 15 mars 2014 20:01


Hej hopp!

Igår kom vi hem från vår sista resa, vi har varit i Natal och Pipa som ligger i nordöstra Brasilien.

Staden Natal betyder julafton och döptes till de för staaden "skapades" på julafton. Natal är 400 år gammalt och är en gammal amerikansk militärbas. Lite intressant fakta vi veta på den guidadeturen vi åkte på.

I förra torsdagen flög vi upp och då fick vi verkligen uppleva en skumplig flygresa, kändes flera gånger som att vi skulle störa till marken. Vi vi kom fram hela :)!

Förra fredagen åkte vi på en guidad stadstur och sen tog vi båten ut för lite snorkling.

I lördags åkte vi på en annan tur för att dyka och snorkla. Camilla och Felipe fick dyka, super duktiga och vågliga tyckte jag. Fega jag nöjde mig en att snorkla runt med en flytväst runt magen ;)

I söndags blev de en slappdag på stranden med plugg, goda mat och bad. Vi hyrde minisurfingbrädor och gav oss ut på vågorna, ganska svårt om du frågar mig (och då ska du bara ligga på brädan, inte stå upp) men de var väldigt roligt. Dock är vågorna så stora och starka här att våra badkläder har en tendens att åka av. Alla brasilianare sprang till stranden för de trodde de var två vita hajar som simma runt där ;) men de var bara min och Camillas vita rumpor som flöt på ytan ;)

I måndag bestämde vi oss för att testa beach buggy (tror de stavs så). Det är en bil man åker i på stranden och lite i havet. Vi fick åka till en sjö som kallas coca cola sjön som tydligen ska vara en "hälsokälla", vatten är som de låter på namnet brunt o(det är botten på sjön som gör att vattnet blir brunt) och ska vara väldigt bra för håret och huden. Så vi gick all in i sjön, tog sand från botten och började peela oss. Vet inte om de sitter i huvudet men vi tyckte huden kändes bättre efter doppet ;)! På turen körde vi för bit ett träd var bark doftade jätte gott, de brukar ha de i en av Chanel parfymerna. Sista stoppet blev en annan sjö som hade en botten som påminde om en lerinpackning så vi kletade in oss i det också. Så den turen blev ju som en riktig spaupplevelse.

I tisdags åkte vi vidare till Pipa som ligger utanför Natal. En by som många européer har börjar investerna i, i form av sommarhus. Vi njöt bara på stranden den dagen.

I onsdags hade vi en guidad tur inbokad i Pipa, tyvärr vaknade vi till resan men när turen skulle börja vid 12.00 så slutade de regna :)! Vi fick åka ut till en utsiktsplats och därifrån såg vi två sjölejon och sköldpaddor i havet :) super häftigt. Nästa stopp en en av de vackraste stränderna i Pipa (kommer ej ihåg namnet på den). Där skulle Camilla och Felipe testa en sån bräda man står upp på och sedan paddlar i vattnet för att se delfiner, jag bestämde mig för att ta en vanlig surfingbräda för att ge mig ut i havet. Camilla och Felipe lyckades komma ut men efter hamnat under tre meters vågor, svalt halva havet och upplevt drunkningskänslan två gånger blev jag så rädd att jag inte ville fortsätta. Jag skådade alla delfinerna från stranden istället :). Sista stoppet på turen blev att se solnedgången och dricka öl :)!

Vår sista dag i Pipa regnade bort från oss, de sa att de inte regnat så mycket som de gjorde den dagen på flera månader :(.


Efter att ha rest runt lite i Brasilien så har vi sett att de verkligen laddar inte fotbolls VM, de bygger och har sig överallt. Vi hör på tv att visa fotbollslag redan börja anlända till Brasilien för att kunna anpassa sig till klimatet här. I natal som vi var i kommer bland annat de italienska fotbollslaget hålla till. Dock säger dom att Rio kommer vara en väldigt farlig stad att befinna sig i under fotbolls VM (där finalen ska hållas). Starten av fotbolls VM kommer vara i Sao Paulo. På båra resor har vi även lagt märke till att när de kommer till badkläder för både kvinnor och män så är de "less is more" som gäller. Oavsett kroppsform, kroppsstorlek, skavanker och kön så är det så små badkläder som möjligt som gäller. En stor del av mig gillar de, att man inte skäms för hur man ser ut och massa sånt men en del av mig känner att de är mindre härligt. När någon står och bockars sig fram mitt framför ögonen på en (1 meter ifrån) så är de inte så härligt att få se ALLT. Ja, så på gott och ont det där.

Nu har vi tre dagar kvar innan vi åker hem på måndag eftermiddag. Känns sorglig att lämna Campo Grande och Ribas, för varje gång vi har varit ut och rest och kommit tillbaka till Campo Grande eller Ribas så känns de som vi kommit "hem". Men ska ska bli väldigt skönt att få komma hem på riktigt på tisdag kväll :)! Dock har vi lite kvar på uppsatsen som måste fixas. Sen när vi kommer hem så väntar opponering, våra praktiker (Bring för min del och PEAB för Camillas del) och sen tar vi examen den 5 juni (om jag inte minns fel?!).


Men innan hemfärd så ska vi ha en pizzakväll och en grillkväll här :)! Nedan kommer lite bilder från våra resa och karnivalen vi hade :)! Som sagt, detta var sista inlägget och bloggen kommer tas bort någon dag efter jag kommit hem. Men både jag och Camilla vill tacka alla våra underbara vänner/familjer och alla ni andra för ni följt oss på vår resa :)! Puss och kram vi ses på stan :)

   


                                                 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Sophia är jag. En student från Högskolan Kristianstad som ska bege sig 10 veckor till Brasilien för att skriva sitt examensarbete. Bloggen kommer handla om min och Camillas tid i Brasilien :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards